آیا تمرکز روی کاهش آلایندگی خودروهای سواری منطقی است؟

سال‌های سال است که برای کاهش آلودگی شهرها بر روی خودروهای سواری تمرکز کرده‌ایم. از نوسازی خودروها گرفته تا ساخت فیلتر برای اگزوز و روزهای زوج و فرد برای خیابان‌ها.

چندی پیش تحقیقی صورت گرفته که نشان می‌دهد این همه تمرکز میلیونی ما و مسئولان بر روی خودروهای سواری و شخصی، در بهترین حالت ممکن، تنها ۲٪ درصد از آلودگی هوا را مورد بررسی قرار داده. این یعنی سهم آلودگی هوا، چیزی به جز خودروهای شخصی است.

نتیجه این تحقیق را که روی شهر تهران انجام گرفته و مجله دانشمند منتشر کرده را در زیر می‌بینید:

همین طور که متوجه شدید، سهم اصلی آلودگی مربوط به اتوبوس‌های شهرداری و بخش خصوصی (در مجموع ۵۴٪) و کامیون‌ها (۲۴٪) است و بعد موتورسیکلت‌ها (۱۲٪) و مینیبوس‌ها (۷٪). و در این میان تاکسی‌ها کمتر از ۱٪، وانت‌ها در حدود ۱٪ و خودروهای شخصی نیز در حدود ۲٪ در آلودگی نقش داشته‌اند.

مدت زیادی نمی‌گذرد که در اخبار شیراز می‌شنوم قصد نوسازی خودروهای تاکسی را برای کاهش آلودگی هوا دارند. لازم است مسئولان و نیز همه هم‌میهنان در مورد این وضعیت آگاهی پیدا کنند تا راه درست را پیدا کنیم.

لطفا با انتشار این سند دوستان و همکارانتان را آگاه کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *